svårt

Det är el kaoz i mitt huvud. Välja gymnasium, snart dags för nationella proven. Haha hur ska man klara av de här? Langar fram min krönika jag skrev. Varse.


Livsval- eller bara ett gymnasieval?

Hej jag heter Rakel och jag har ingen aning om vad min krönika ska handla om. Så, jag kommer få IG i Svenska, och kommer därför inte att komma in på gymnasiet. Jag kommer vara 16 år och arbetslös och då kommer min mamma slänga ut mig. Jag blir då tvungen att bo hos kompisar, och för att kunna försörja mig med nya kläder etc så måste jag prostituera mig. Då kommer jag inte få bo kvar hos mina kompisar. Jag blir hemlös, får stora drogproblem och kommer tillslut att dö i ung ålder i tunnlarna under Slussen.

 

Det är snart dags för Sveriges ungdomar födda år 1996 att välja gymnasium. I flera månader har vi fått hem broschyrer och kataloger från olika gymnasieskolor. Det finns en hel del skolor att välja bland, och lika många linjer och inriktningar. Och förutom pressen av gymnasievalet är det snart även dags för dom Nationella Ämnesproven, även kallat NÄP. Tanken på NÄP får mig att rysa. Vid ett eller två tillfällen ska jag i stort sett visa allt som jag har lärt mig under mina år i skolan. Lätt som en plätt. Då går mina tankar tillbaka till min död i en tunnel under Slussen. Jag är nog inte ensam om att känna känslan av att ”jag-kommer-misslyckas-och-dö”. Vi får press av föräldrar, lärare och kompisar. Alla får gymnasievalet att framstå som livsviktigt, att den skolan och linjen jag väljer nu är avgörande för min framtid. Alla vill gå på ”den bästa” skolan så att dom får ett bra jobb och tjäna mycket pengar. Och därmed så får man ett lyckligt och bra liv. Är det så? Kommer jag inte att kunna bli lycklig för att jag inte går en ekonomi-business-linje? Är jag dålig i skolan för att jag kanske vill gå en Sam-Media-linje? För där är det ju bara såna som inte orkar gå i skolan som går. Dom med dåliga betyg och noll motivation. En elev med höga betyg kan väl knappast välja Sam-Media?

 

Det är mycket snack om vilka skolor man ska gå på och vilka man inte ska gå på, vilka linjer som är s.k lalliga, och vilka som inte är det. Folk dömer en efter vilken linje och vilken skola man går på. ”Jaha, du går på Jensen Södra du.. Det är inte så mycket plugg där va? Och ni går bara halvdagar.. Där ser man..” ”Jaha, du går på Södra Latin, då är du en såndär flummig estet.. Där ser man..”. Alla är väldigt snabba på att döma, och kan redan efter att ha hört vilken linje en person går se om dom kommer få ett bra jobb och en lycklig framtid.

 

Ja, gymnasievalet är en stor sak. Men det är inte avgörande för mitt liv. Det måste man komma ihåg, innan man bryter ihop under högen av gymnasiekataloger. Gå den linjen du vill gå, inte den linjen alla säger är bäst och ger mest pengar i slutändan. Vem säger att jag inte kan vara lycklig som kassörska på Konsum? Money can't buy happiness. Jag tänker inte dö i en tunnel under Slussen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0